סימולטור איך זה עובד בעצם

מדמה טיסה FTD

הדמיית תנועה בסימולטור טיסה – איך זה בעצם עובד?

טייסים מכל התחומים נדרשים מפעם לפעם לבצע אימון טיסה בסימולטור. זאת על מנת להתנסות בשימוש במערכות כלי הטיס מבלי להעלות מטוס לאוויר, מה שמאפשר תרגול בטוח, חסכוני ועם תנאים מבוקרים יותר. כיום, נגישים מתקני סימולטור מטעם גורמים פרטיים גם לציבור הרחב אשר יכול להתנסות בתשלום בחוויית הטיסה בסביבה בטוחה ובליווי צוות מקצועי. לא רבים יודעים, אמנם, כיצד פועל סימולטור הטיסה וממה הוא מורכב וכיצד הוא מאפשר הדמיה מדויקת כל כך של טיסה אמיתית.

הדמיית כוחות הכבידה

חלק בלתי נפרד מתרגול הטיסה, הוא התמודדות הטייס עם הכוחות הפועלים עליו בזמן הטיסה ומשפיעים על אופן התנועה של כלי הטיס והשליטה בו. לכן, חשוב מאוד שהסימולטור יספק תנועה מדויקת מאוד שתדמה בצורה הקרובה ביותר את חוויית הטיסה ברמת התחושה הפיזית. כדי לאפשר זאת באמת, יש לייעד אמצעים טכנולוגיים שיספקו הדמיה ריאליסטית של כוח ה-G בעת השימוש בסימולטור.

מהו כוח G?

כוח G, או תאוצת הכובד, הוא הכוח המגביר את כוח הכבידה הטבעי של כדור הארץ בעת תנועה בתאוצה גבוהה. ככל שגוברת המהירות מעלה או מטה, כך גובר כוח ה-G. זוהי תחושת הלחץ והכובד שמדביקה אותנו למושבים בעת רכיבה ברכבת הרים או אפילו בנסיעה במהירות גבוהה בירידה. בטיסה, אמנם, עשוי לפעול על הטייס כוח G רב. בעת תאוצה גבוהה של המטוס בנסיקה מעלה, הטייס נדחף בעוצמה רבה אל המושב ויתקשה אפילו להרים את זרועותיו. הדבר עשוי להיות מסוכן, שכן גם הדם עשוי ליפול לכיוון הרגליים ולגרום לטייס לאבד את ההכרה. לכן משתמשים טייסים בחליפות G המפעילות לחץ על פלג הגוף התחתון ומשיבות את הדם אל המוח.

כיצד עובד הדבר בסימולטור?

תא הטייס בסימולטור מותקן על גבי משטח מכאני המחובר למנופים אשר מניעים את תא הטייס לכל כיוון באופן חופשי ובמהירויות גבוהות ובכך מדמים את תנועתו של כלי טיס. כדי לספק חוויית תנועה חסרת כל גבולות, אשר עשויה להיות מוגבלת במתקן מכאני, נעשה שימוש בעזרים נוספים. למשל, על מנת להפעיל על הגוף את התחושה בעת המראה, מוטה הקוקפיט כולו לאחור עד שהטייס נמצא במצב של שכיבה. כך משקלו של הטייס עצמו יוצר את האפקט של תאוצה מהירה במיוחד. בעת בלימה, מוטה הקוקפיט קדימה ויוצר תחושה של מגע עם הקרקע ובלימה. השילוב המסונכרן היטב בין התנועות ובין התמונות המוקרנות על פני מערכת ההדמיה החזותית מספק חוויה מדויקת למדי של המראות, נחיתות, פניות ותמרונים שונים בתוך הסימולטור.

חוויית הטיסה במלואה

עבור טייסים מקצועיים, ההדמיה המדויקת של כוחות התאוצה וחוויית התנועה בכלי הטיס היא קריטית ועשויה אף להציל את חייהם. כאשר אנו מדברים על סימולטורים פרטיים אמנם, מופיע יתרון נוסף. ההדמיה הקרובה מאוד למציאות בעת טיסה, מאפשרת לאנשים מן השורה שמעולם לא למדו כיצד להפעיל כלי טיס להתנסות בהפעלת מערכות המטוס ולהרגיש כיצד יהיה להטיס מטוס אמיתי. כך הפכה טכנולוגיה המשמשת במשך שנים רבות להכשרות מקצועיות גם אמצעי להתנסות מרתקת.