ארבעת כוחות האווירודינמיקה

ארבעת כוחות האווירודינמיקה

ארבעת כוחות האווירודינמיקה

חלק בלתי נפרד מהלימודים התיאורטיים במהלך קורס טיס אזרחי, כולל לימודי אווירודינמיקה, כלומר, למידת הכוחות הפיסיקליים הפועלים על המטוס בעת תעופה ומאפשרים את התנתקותו מהקרקע ואת היגויו וניווטו הבטוח באוויר. על מנת להתחיל להבין את האופן בו מתנהלת טיסה, יש להכיר תחילה את ארבעת הכוחות האווירודינמיים המופעלים על המטוס.

משקל (כוח המשיכה)

כוח המשיכה מכוון תמיד אל מרכז האדמה. גודל המשקל תלוי במסה של כלל חלקי המטוס, בתוספת לכמות הדלק ומשקל המטען. במהלך טיסה, עלינו להתמודד עם שתי בעיות עיקריות: ראשית, עלינו להתגבר על משקל המטוס על ידי הפעלת כוח נגדי שימשוך אותו מעלה. שנית, עלינו להצליח לשלוט במטוס בעת התעופה. במהלך הטיסה, משתנה משקל המטוס ללא הרף ככל שהמטוס צורך דלק. בהתאם, גם חלוקת המשקל ומרכז הכובד משתנים. לכן הטייס צריך להתאים כל העת את הפקדים כדי לשמור על המטוס מאוזן.

עילוי

כדי להתגבר על כוח המשקל מייצרים מטוסים כוח מנוגד הנקרא כוח העילוי. העילוי נוצר על ידי תנועת המטוס באוויר ומהווה כוח אווירודינמי. עוצמת כוח העילוי תלויה בכמה גורמים, כולל צורת המטוס, גודלו ומהירותו. כמו במשקל, גם בעילוי כל חלק מהמטוס תורם לייצור הכוח. רוב העילוי נוצר על ידי הכנפיים. על מנת לשלוט במטוס ביעילות, השימוש באמצעי ההיגוי ובעיקר במשטחי ההיגוי, מסייע בתמרון זרמי האוויר סביב המטוס ורתימת כוח העילוי לכיוון בו אנו מעוניינים לנתב את המטוס.

גרר

כאשר המטוס נע באוויר, קיים כוח אווירודינמי נוסף. האוויר מתנגד לתנועת המטוס. כוח התנגדות זה נקרא גרר. כוח הגרר מופנה לאורך המטוס וכנגד כיוון הטיסה. ישנם גורמים רבים המשפיעים על עוצמת כוח הגרר כולל צורת המטוס, צפיפות האוויר ומהירות המטוס.

דחף

כדי להתגבר על הגרר, מטוסים משתמשים במערכת הנעה על מנת לייצר את כוח הדחף. כיוון כוח הדחף תלוי באופן בו המנועים מחוברים למטוס. עוצמת הדחף תלויה בגורמים רבים הקשורים למערכת ההנעה כולל סוג המנוע, מספר המנועים ומצב המצערת.

רוצה ללמוד עוד על הכוחות האווירודינמיים המאפשרים תעופה?

אנו מזמינים אותך לפנות אלינו עוד היום ולהתחיל במסלול ההכשרה לקראת רישיון הטיס הפרטי שלך!