ההיסטוריה המרתקת של תקשורת הרדיו במטוסים

ההיסטוריה המרתקת של תקשורת הרדיו במטוסים

בכל יום, צולחות את השמיים מעל 10 אלף טיסות מסחריות בכל רחבי העולם. האוויר כולו גדוש במסרים האלקטרוניים שיוצרות מיליוני התקשרויות בין טייסים ובין בקרי התנועה האווירית על פני מאות ואף אלפי מגדלי פיקוח. מדובר בחלק בלתי נפרד מכל משימת תעופה ולנו, הדברים נראים פשוטים וטריוויאליים. עם זאת, אמצעי התקשורת היו ללא ספק אחד ההיבטים המורכבים והמסובכים ביותר בימים הראשונים של עולם התעופה. אז מתי הותקן לראשונה רדיו במטוס וכיצד התפתחו המערכות שאנחנו מכירים כיום? כאן נסקור את התפתחות התקשורת בעולם התעופה.

הימים שלפני תקשורת האלחוט

מאז ה-17 בדצמבר 1903, כשהאחים רייט ביצעו את הטיסה המוצלחת הראשונה שלהם בהיסטוריה, התקשורת עם הטייס הייתה מאתגרת ביותר. זמן קצר לאחר הניסוי המוצלח, התעשייה קרמה עור וגידים במהירות. התשוקה לרתום את כוח העילוי לשלל משימות הייתה אדירה. לכן, היה צורך במענה איכותי להעברת מסרים לטייס ולהבטיח טיסה בטוחה. בימים הראשונים הללו, התקשורת נעשתה באמצעות דגלים צבעוניים, סימני ידיים ושלל עזרים חזותיים נוספים. שאפשרו לאותת סימנים מוסכמים לטייס. עם זאת, על אף שהשיטות הללו היו יעילות לצוותי הקרקע, לא הייתה שום דרך לאפשר לטייסים לתקשר בחזרה.

הטכנולוגיות שצמחו יד ביד

במקביל לצמיחת תעשיית התעופה, הייתה טכנולוגיה נוספת שהובילה את המהפכה התעשייתית למחוזות חדשים. הטלגרף שינה מהיסוד את האופן בו אנו מתקשרים עד עצם היום הזה. המערכות האלחוטיות אפשרו לשלוח הודעות בקוד מורס למרחקים אדירים. גם בתעשיית התעופה, שימש הטלגרף להעברת מסרים לטייס. בהמשך, פותחו גם אמצעים שאפשרו לטייסים לשדר בחזרה במגדל. הטכנולוגיה הזו הייתה מכרעת במלחמת העולם השנייה כשטייסים ביצעו סיורי אוויר מודיעיניים ודיווחו בחזרה למפקדה.

השידור הקולי הראשון למטוס

ביוני 1915, שודר הקול האנושי הראשון בעולם מהאוויר לקרקע. התקשורת הקולית התאפשרה באמצעות פיתוח מהפכני חדש של חברת מרקוני – משדרי ומקלטי רדיו. המסר נשלח למרחק של 20 קילומטרים והיווה את יריית הפתיחה של תקשורת המטוסים המודרנית.

כיום, אין מטוס שאינו מצויד בטכנולוגיות תקשורת מתקדמות. המערכות הללו הן אלו שמבטיחות שהטייס יוכל לעקוב אחר כל הנחיות בקרת התנועה האווירית ולתקשר עם טייסים בסביבתו. מדובר בכלי מכריע כשזה מגיע לבטיחות הטיסה. על אף העובדה שלקח כמעט מאה שנות תעופה כדי להגיע לפיתוחים שאנו נהנים מהם היום, ברמה המהותית, רק מעט מאוד השתנה. גם היום, התקשורת היא מבוססת רדיו ועזרים חזותיים על הקרקע משמשים את הטייס כדי לנווט במצבי ראות אפס. כל טייס בעולם, ילמד בין השאר קוד מורס, כך שגם בתנאים המורכבים ביותר, כאשר כל אמצעי אחר קורס, תמיד ניתן יהיה להמשיך ולנהל תקשורת.

רוצה ללמוד עוד על נהלי תקשורת אוויר ולרכוש מיומנויות ברמה הגבוהה ביותר בתחום הטיס? "איה תעופה" מזמינה אותך להשאיר פרטים באתר ולתאם שיחת ייעוץ לקראת אימוני הטיס שלך.

הזן שם
הזן מספר טלפון (10 תווים)
הזן אימייל
הזן הודעתך