כיצד פועל מד מהירות אנכית?

כיצד פועל מד מהירות אנכית?

בין אם מדובר בטיסת מכשירים או בתנאי ראייה, מד המהירות האנכית שלך הוא אחד הכלים השימושיים ביותר בלוח המחוונים. בעזרתו, נוכל לדעת אם המטוס מטפס, צולל או נותר מיושר. אבל איך בדיוק הוא עושה את  זה? אופן הפעולה של מד המהירות האנכית הוא מרתק למדי. המד מנצל את העקרונות הפיזיקליים הפועלים על המטוס ומגייס אותם על מנת לספק תמונה מדויקת יותר לטייס אודות מיצובו במרחב האווירי. כאן נסביר את אופן הפעולה שלו בפרוטרוט.

רכיבי מד המהירות האנכית?

ישנם כמה רכיבים בסיסיים האחראים יחד לפעולת המד:

  • סעפת – מיכל מתכת גמיש המחובר ישירות לפתח הסטטי המודד את לחץ האוויר הסטטי העוטף את המטוס.  הסעפת מחוברת למנגנון המכאני הייעודי המניע את מחט מד המהירות האנכית מעלה ומטה בהתאם להתרחבותה והתכווצותה אל מול תנועת האוויר.
  • מפזר לחץ מוגבל - מפזר הלחץ המוגבל הוא מעין נחיר זעיר המחבר את מכלול מד המהירות האנכית אל הסעפת ופתח האוויר הסטטי. כדי להבטיח שהמהירות שתימדד תהיה מדויקת, יש לוודא כי החור של מפזר הלחץ המוגבל יהיה קטן מספיק כדי להגביל את זרימת האוויר, כדי שלא יוכל לנוע פנימה והחוצה מהר מפעילות של הסעפת.

הכול עניין של לחץ דיפרנציאלי

נניח שאנחנו מטפסים. ככל שאנו עולים, כך פוחת הלחץ הסטטי סביב המטוס. האוויר הולך ונדחס במהירות גבוהה יותר אל הסעפת. מכיוון שמפזר הלחץ המוגבל מאפשר לאוויר לצאת לאט ובאופן מבוקר, נוצר לחץ גבוה יותר במכלול המד מאשר בסעפת עצמה. כתוצאה מכך, נוצרים הפרשי לחץ הגורמים לסעפת להילחץ כלפי מטה והמנגנון המחובר למחט מד המהירות האנכית גורם לה לנוע כלפי מעלה.

כאשר אנחנו צוללים, קורה ההיפך הגמור. הלחץ בסעפת עולה ויורד במכלול המד והסעפת נעשית רפויה. כתוצאה מכך המחט צונחת למטה.

המד אינו מציג בהכרח נתון זמן אמת

מכיוון שמד המהירות האנכית מסתמך על זרימת אוויר בתוך המכלול, עשויות לעבור שנייה או שתיים עד שהלחץ יתייצב ונראה את הנתונים כפי שהם. לכן, חשוב שנדע להעריך את התמונה שמציג המד.

בעת טיפוס או צלילה,  מחט המד תתחיל לנוע, אך היא אינה יכולה לציין מיד כמה מהר אנו מטפסים. כלומר, המד מציג בפנינו מגמה, וזה הדבר העיקרי שיש לנו בידיים. כשהמחט עולה אנו יודעים שאנו במגמת עלייה וכשהיא צונחת, במגמת ירידה. בכמה מתאפיינת העלייה או הירידה? לא תמיד נוכל לדעת זאת מיד.

לאחר שנייה או שתיים, הפרשי הלחץ מתאזנים ומתעדכנים ונוצר שיווי משקל. אז מד המהירות האנכית שלנו מתייצב בקצב טיפוס או צלילה מסוים ונוכל להסתמך על המכשיר.

מדריכי הטיסה שלך ב"איה תעופה" מלווים אותך לאורך כל תהליך ההכשרה שלך ויסייעו לך להבין את אופן פעולת המטוס לעומק. אנו מזמינים אותך ליצור קשר עוד היום ולהתחיל להכיר את לוח המחוונים שלך מקרוב.

הזן שם
הזן מספר טלפון (10 תווים)
הזן אימייל
הזן הודעתך