כל מה שכדאי לדעת על לוח המחוונים שלך - חלק א'

כל מה שכדאי לדעת על לוח המחוונים

מה שמקל על הנסיעה ומאפשר שליטה טובה ונוחה יותר ברכב, הופך להיות קריטי כשזה מגיע לשליטה בכלי הטיס. המחוונים שישמשו אותך במהלך הטיסה מספקים לך נתונים בזמן אמת ובלא מעט מקרים, הם יהיו הכלים הבלעדיים שלך כדי לנווט, להימנע מתקלות ולשלוט במטוס באופן אופטימלי. הבקיאות שלנו בקריאת הנתונים והאמון שניתן בהם מהווים חלק בלתי נפרד ממיומנויות הטיס שלנו ועשויים להציל אותנו ביום מן הימים. אז אילו כלים ממתינים לנו על לוח המחוונים של המטוס שלנו? מדריכי הטיסה של איה תעופה הכינו עבורך מדריך מפורט. בחלק זה, אנו נעסוק במחוונים הגירוסקופיים של המטוס.

מהם המחוונים הגירוסקופיים?

כאשר אנו נוסעים ברכב, הניווט נעשה על משטח מישורי יציב ולכן עלינו לקחת בחשבון רק ציר תנועה אחד. עם זאת, במרחב האווירי, מנח המטוס עשוי לנוע על טווח רחב בהרבה. הוא עשוי לנטות לצדדים, להזדקר מעלה או לצלול מטה. כדי שנדע בכל עת מהו מנח המטוס, גם כאשר הראות אינה אופטימלית, נעשה שימוש בגירוסקופים, המבוססים על ציר הנותר קבוע ומאפשר לנו להבין כיצד המטוס ניצב יחסית אל נקודת התייחסות קבועה.

ג'יירו כיוון

מחוון המכויל על פי המצפן המגנטי ומותאם לצפון המתוקן של מערכת הניווט. גירוסקופ זה מאפשר לצפות בכיוון המטוס ביחס לצפון האמיתי. מאחר ומדובר על ג'יירו הנע על ציר מסתובב, עשויים לחול בו לעתים קרובות אי דיוקים עקב סטיות מגנטיות ויש לערוך בו תיקונים לעתים לאורך הטיסה.

מתאם הפניה

מד המורכב משני מכשירים ומכונה גם מד פניה והחלקה. המכשיר הראשון הוא מד שיעור הפניה המציג את כיוון הפניה ואת הקצב. כלומר, את חדות הזווית שבה נעשית הפניה כמדד קצוב בזמן. הקצב מיוצג במעלות לשנייה. המחוון מחולק לשנתות המציגות את שיעור הפניה ומאפשר לטייס לערוך פניות מחושבות ומדויקות.

לצד מד שיעור הפניה, מורכב מתאם הפניה גם ממד הבוחן את שיעור ההחלקה שלו. במובנים רבים, מד החלקה מזכיר מאוד פלס המשמש לעבודות תחזוקה ובניה. במכל שקוף ומוארך, צפה כדורית המייצגת את שיעור ההחלקה של המטוס. במצב אופטימלי, הכדורית תישאר תמיד במרכז מד ההחלקה. כאשר הכדורית נוטה לאחד הצדדים, משמעות הדבר היא כי המטוס מחליק לכיוון אליו מצביעה הכדורית ועל הטייס לערוך התאמות.

מד האופק המלאכותי

מציג את זווית המטוס על ציר העלרוד וציר הגלגול ביחס לקו האופק. מורכב מכדור בעל שני צבעים המתחלקים לחצי כחול-אפרפר המייצג את הנטייה לשמיים וחום-ירקרק המייצג את הנטייה לקרקע. ברגעים בהם הראות אינה תקינה, קל להבין מדוע מחוון זה הוא קריטי לבטיחות הטיסה ועשוי למנוע תאונות.

בהמשך המדריך שלנו, נעבור על מחווני נתוני האוויר. אנו מזמינים אותך לעיין במאמרים רבים נוספים שהכנו לך בתחומי הטיסה ולהצטרף אלינו כדי להתמקצע בהם. למידע נוסף על תוכנית ההכשרה שלנו, ניתן להשאיר את פרטיך באתר.