מדריך מקוצר לתדלוק בטוח

מדריך מקוצר לתדלוק בטוח

גם אם תוכנית ההכשרה שלך הכינה אותך לתרחיש הזה מכל הכיוונים, ייתכן מאוד שזוהי אחת מהמיומנויות הראשונות שעלולות להישחק אצלך. לאחר קבלת הרישיון וכניסה אל מעגל העבודה, צווי הקרקע יהיו הגורם האחראי על תדלוק כלי הטיס שלך. ברוב המקרים, זוהי אכן משימה שלא יהיה עליך לבצע בעצמך. עם זאת, תמיד כדאי להיות מוכנים לאירוע בו ניאלץ לתדלק את המטוס בעצמנו. חשוב שנבין, ישנן כמה נקודות שאם נחמיץ בתהליך התדלוק, אנו עלולים לגלות שהמטוס לא תודלק כראוי וכי אנו מאבדים דלק בעודנו באוויר. לכן, בין אם נתקענו בשדה לא מוכר, בשטח פתוח לאחר נחיתת אונס או בכל סיטואציה בלתי צפויה אחרת, אלו כמה עקרונות שחשוב שניישם במהלך תדלוק עצמאי של כלי הטיס.

האם השתמשת בדלק הנכון?

חשוב שלא נקל ראש בשאלה הזו. שימוש בדס"ל (דלק סילוני) עבור מנוע בוכנה, למשל, יגרום לקריסה מידית של המנוע. על אף שלרוב מיכלי הדלק מותאמים על מנת לקבל אליהם אך ורק את הזרבוביות המתאימות, טעויות כבר אירעו בעבר. מטוסי מנוע הבוכנה עושים שימוש אך ורק בבנזין לתעופה 100 אוקטן ודל או נטול עופרת. מטוסי טורבינה יעשו שימוש בדס"ל.

כמה לתדלק?

לפני התדלוק, חשוב להתבונן במדדי הדלק ולהעריך כמה ליטרים של דלק יידרשו למשימת הטיסה. זה יעזור להבטיח שהמטוס עוזב את הקרקע עם כל עתודות הדלק שיידרשו לו. תמיד כדאי להשוות את כמות הדלק שהשתמשת בה בטיסות קודמות, כדי לאמת את צריכת הדלק בפועל של המטוס.

לא לשכוח לחבר הארקה

במהלך תדלוק, קיים תמיד סיכון להופעת ניצוצות או הפקת חשמל סטטי. לכן, חיבור כבל הארקה הוא לא פחות מקריטי.

שימוש נכון בזרבובית התדלוק

יש לשחרר את הצינור, למשוך אותו אל עבר המטוס ולהסיר את מכסה הדלק. ככל שפתח התדלוק נמצא בנקודה גבוהה, חשוב שניעזר בסולם הזמין בהאנגר. יש להכניס את הזרבובית וללחוץ על ההדק כדי להתחיל בתדלוק. חשוב שנזכור, כאן אין קליפס להחזקת ההדק לחוץ כמו בתחנות הדלק לרכבים, וגם חיישן לעצירת התדלוק. יהיה עלינו להמשיך וללחוץ ולהיות ערניים למפלס הדלק כדי למנוע הצפה.

סיום בטוח של תהליך התדלוק

לאחר סיום התדלוק, יש לוודא שהמכסים הוחזרו לפתח כל מכלי הדלק והודקו היטב. בטיסות רבות, התגלה בדיעבד כי טייסים שכחו לאבטח את מכסה מכל הדלק לאחר תדלוק עצמאי ובסופו של דבר איבדו כמות אדירה של דלק בעודם באוויר.

לאחר מכן, יש לקפל את צינור הדלק למקומו ולנתק את כבל ההארקה. לקראת הכניסה לכלי הטיס, יש לעבור שוב על מכסי מכל הדלק ולוודא כי הם אכן ממוקמים כראוי, סגורים ומאובטחים מעבר לכל ספק. עכשיו, נשאר לנו רק לצאת לדרך.

רוצה ללמוד עוד על העולם המופלא של התעופה? אנו מזמינים אותך להשאיר פרטים באתר "איה תעופה" ולהתנסות בחוויה בלתי נשכחת.

הזן שם
הזן מספר טלפון (10 תווים)
הזן אימייל
הזן הודעתך