3 דברים שלא ידעת על הנחתת מטוס

3 דברים שלא ידעת על הנחתת מטוס

מבין שלל המשימות שעלינו לבצע בעת תפעול כלי טיס, נחיתה היא ללא ספק אחת מהמורכבות ביותר. זהו הרגע שבו אנו נעים בחזרה מן המרחב האווירי אל התניידות בקרקע ושינוי זה דורש התאמות, דיוק וריכוז רב. אנו נדרשים להנחות כלי עוצמתי הנע במהירות אדירה לכל אורך המעבר הזה ואין מקום לטעות. אין זה מפתיע, אם כן, שמשימת הנחיתה יכולה ללמד אותנו כל כך הרבה על טיסה באופן כללי.

אז כיצד מתחילים במשימה הזו? במהלך הכשרתך בבית הספר לטיס, הנחיתה תהיה אחד האתגרים המרגשים והמורכבים ביותר שיהיה עליך לחוות. לקראת ההתנסות הייחודית הזו, אלו 3 עובדות מרתקות על נחיתה.

הכיוון עליו מצביע המטוס עשוי להטעות

אחת העובדות המפתיעות ביותר להן מתוודעים טייסים בתחילת דרכם הוא שכדי להגיע למקום אליו ברצונך להגיע, יש ברוב המקרים לכוון את המטוס למקום אחר. יש לקחת בחשבון שאפו של מטוס בדרך כלל מכוון כלפי מעלה גם כאשר מטוס מיושר לחלוטין. לכן, בדרך כלל קשה יותר ללכת לכיוון חזית המטוס מאשר לכיוון האחורי. רוצה לבחון את העובדה הזו בזמן אמת? אפשר להניח גולה או מכונית צעצוע על רצפת המטוס בזמן טיסה ולראות בעצמך לאן הם מתגלגלים.

מדוע זה קורה? הדרך הקלה ביותר להבין זאת הוא לחשוב על כנפיים כאילו היו מגלשי סקי מים. המגלשים מתרוממים כשהם נעים במהירות ואותו הדבר קורה לכנפיים. נחיתה איננה צלילה. על המטוס להיות מיושר כדי להבטיח נחיתה בטוחה. לכן, במטוסים רבים האף עשוי לנטות מעלה גם בזמן נחיתה.

תאורת המסלול מורכבת בצורה מפתיעה

כדי להצליח להנחות מטוסים במרחב האווירי היכן לנחות, נדרשות מערכות תאורה מתקדמות שיוכלו ליצור דפוסים ותבניות שיהיו ברורים וניתן יהיה לזהות גם בגובה רב וממרחק מאות מטרים. כך לטייס תהיה השהות המספקת כדי להנחית את המטוס בהצלחה. כדי להבין כיצד לעשות בהם שימוש, נדרש לימוד מעמיק של דפוסי התאורה השונים בהם נעשה שימוש בשדות תעופה. צבעי האורות, הסדר ביניהם והתצורה בה הם מאורגנים מאפשרים לטייס להבין כמה הוא קרוב למסלול ובאיזה מצב המטוס כבר אמור להיות בשלב זה.

טייס מקצועי תמיד יכריז על הנחיתה בקול רם

במהלך ההתקדמות אל מסלול הנחיתה, עלינו לקחת בחשבון את "גובה ההחלטה". זוהי הנקודה שברגע שהטייס מגיע אליה, עליו להצליח לראות את המסלול באופן ברור. אם אין לו ראות כזו, עליו להזדקר, להסתובב ולנסות שוב. מדובר בנקודה קריטית ולכן ברוב המקרים מחשב המטוס או הטייס עצמו יכריז בקול רם "החלטה!" כדי להקדיש את תשומת הלב לכך ולבחון כי הוא אכן יכול לנחות בבטחה.

הפעם הראשונה שהסטיק יהיה בידיך כשגלגלי המטוס ייגעו בקרקע מהווה אירוע מכונן ומרגש. אנו גאים ללוות אותך בכל התהליך הזה ולהכשיר אותך בצעד אחר צעד כדי לרכוש את המיומנות הזו. לפרטים נוספים, הצוות של איה תעופה ממתין לפנייתך.

 

הזן שם
הזן מספר טלפון (10 תווים)
הזן אימייל
הזן הודעתך